II.knyv;III.knyv ;IV.knyv;V.knyv
Mzes msodik knyve:A kivonuls
Mai elnevezse a grg Septuaginta –bl szrmazik, ahol E’xo-dos – nak (latin formja: Exodus) nevezik. Jelentse: „kijvetel”, vagy „eltvozs”.
Az Exodus knyve Izrael npnek egyiptomi szolgasgval s a szolgasgbl val szabadulssal, az Egyiptombl val kivonulssal kezddik.
-
1,1-15,21: Kivonuls Egyiptombl
-
15,22-18,27: A pusztai vndorls kezdete a Snai hegyig
-
19-40: Szvetsgkts a Snai-hegynl. Szvetsg s trvny
-
jogi szvegek:
-
20,22-23,19: Szvetsg knyve
-
25-31; 35-40: elrsok a szent stor elksztsre s fellltsra
Kivonuls Egyiptombl
Ez a rsz a hberek egyiptomi helyzetnek lersval kezddik.Jkob Egyiptomba vndorolt csaldja megsokasodott, s az j fra veszlyt lt az izraelitkbanelrendeli a robotmunkt,hogy vgetvessen szaporodsuknak. Amikor a fra ltja, hogy rendelete eredmnytelen marad, utastja a bbkat a szletend figyermekek meglsre. A bbk azonban nem engedelmeskednek, s az izraelitk szma tovbb nvekedik. Ekkor a fra parancsba adja, hogy minden megszletend fit vessenek a folyba, a lnyok letben maradhatnak (1. fejezet). Ezutn kvetkezik Mzes trtnete s kldetse. Anyja hnapokig rejtegeti a gyermeket. Amikor tovbb nem titkolhatja a fit, egy szurokkal bekent kosrba teszi, s a foly partjn a nd kz helyezi, remlve, hogy valaki megtallja s megsznja. A fra lenya ltja meg, megsznja, maghoz veszi, s a Mzes nevet adja neki. Mzes a kirlyi udvarban is izraelitkhoz tartoznak vallja magt. Amikor felnvekedik, felkeresi npt s segteni prbl nekik. Egy alkalommal Mzes megl egy izraelitt tlegel egyiptomit, s emiatt meneklni knyszerl Midinba. Itt l idegenknt, majd meghzasodik, s megszletik fia is. Apsa Midin papja (2. fejezet). Isten azonban nem feledkezik meg szorongatsban szenved nprl s meghallgatja imjukat. Egy g csipkebokorban Jahve kinyilatkoztatja neki szent nevt: Jahve, azaz „n vagyok, aki vagyok”, majd azt a megbzatst adja, hogy Izraelt szabadtsa ki a fra kezbl. A vonakod Mzesnek megerstsl csodajeleket tesz s szvivl ront rendeli mell. Mzes ekkor elfogadja a kldetst, s csaldjval egytt visszatr Egyiptomba. Mzes s ron elmondja a zsidknak, amit Jahve Mzesnek mondott, Mzes pedig a np eltt bemutatja a csodajeleket. A np hisz nekik (3-4. fejezet). Mzes s ron a fra el jrulnak, hogy engedje meg az izraelitk kivonulst a pusztba, Jahvnak ldozatot bemutatni. A fra elutastja a krst s mg slyosabb robotterhekkel sjtja a npet. Az izraelita munkavezetk ezrt Mzes s ron ellen kezdenek lzadozni (5. fejezet).Miutn Egyiptom elveszti elsszltteit, Izrael elsszlttei ellenben megmeneklnek, mert megkentk a hsvti brny vrvel az ajtflfkat, vgre sor kerl a kivonulsra.Ebben a rszben pontos elrsok is tallhatk arra vonatkozan, hogy miknt kell a hsvti brnyt elkszteni illetve elfogyasztani, valamint a kovsztalan kenyeret s az elsszlttek felajnlst illeten. Az elsszlttek halla jflkor kvetkezett be, s a fra mg az jjel hivatja Mzest s ront, hogy megadja az engedlyt az elvonulsra. Az izraelitk Ramzeszbl Szukkot fel indulnak. Szukkotbl a Ss-tenger menti pusztn vezet ton mennek tovbb. Jahve nappal felhoszlopban, jjel tzoszlopban halad velk, hogy mutassa az utat (11-13. fejezet).A fra azonban megbnja, hogy elengedte az izraelitkat, ezrt harci szekerekkel felszerelt seregvel ldzbe veszi ket. Az izraelitk a tenger partjn tboroznak le. A felhoszlop az egyiptomi sereg s az izraelitk tbora kztt helyezkedik el, s a sttsg miatt az egyiptomi sereg nem frkzhet az izraelitk tborhoz. Jahve parancsra Mzes a tenger partjn kinyjtja kezt, s Jahve ers szllel visszaszortja s kiszrtja a tengert. A kettvlt vz kztt az izraelitk tkelnek, mg az ldz egyiptomiakat a visszatr hullmok elbortjk, miutn Mzes Isten parancsra ismt kinyjtja kezt a tenger fl (14. fejezet). Az tkelst ler rsz koronja a gyzelmi nek a 15. fejezetben.
A pusztai vndorls kezdete (15,22-18,27)
Egyiptombl a Snai-hegyig Jahve gondoskodsa ksri tjn Izraelt (15,22-17,7). Az izraelitk a Ss-tengertl a Sur pusztja fel veszik tjukat. Hrom napi menetels utn nem tallnak vizet, s Marba rve is csak keser vzre bukkannak, ezrt zgoldni kezdenek Mzes ellen. Mzes Jahve parancsra egy ft dob a vzbe, amitl az dess vlik. Marbl Elimbe tartanak, ahol bsges vzforrsok vrjk ket. Innen Szin pusztjba jutnak. A pusztban az izaraelitk ismt zgoldni kezdenek Mzes s ron ellen az hsg miatt. Az . val azonban hst s kenyeret gr a npnek: frjek lepik el a tbort, s manna hullik a tbor krnykre.Azonban Isten meg akarja bntetni a zsidkat,mert vgyaik vezreltk ket. Hst kvntak s az .val adott,de nem maradt el a kvetkezmny. Rengeteg zsid halt meg,mert az hezs utn hirtelen rengeteg hst elfogyasztott. Negyven vig esznek mannt, amg csak Knan fldjre nem rnek (16. fejezet). A manna minden nap al hullik az gbl,de az nnepnapokon kt adag hullik belle. Innen ered az a szoks,miszerint a Sabbath fogadsnl kt brheszre(kalcs) mondanak ldst.Az .vall arrl is gondoskodott,hogy a manna tiszta legyen, ezrta fldet mindig egy harmat rteg fedte be,melyre a manna hullhatott s egy harmat rteg hullott a mannra,hogy az tiszta (kosher) maradjon. Innen ered az,hogy a brchesz fehr kendn van s azzal is van letakarva.Az izraelitk tborrl tborra vndorolnak Szin pusztjban. Refidimnl lzongs tr ki a vzhiny miatt, Mzes azonban botjval a sziklbl vizet fakaszt.Mzes ezzel vtkezett. Az .val arra krte Mzest,hogy szljon a sziklhoz s abbl majd ihat,des vz fakad,de Mzes npe elgedetlensge miatti dhben ktszer r ttt a sziklra,gy fakadt belle vz. Az amalekitk megprbljk elldzni a vndorl izraelitkat, akik azonban Mzes imjra s Jzsue vezetsvel gyznek a harcban. Mzest az Isten hegynl felkeresi apsa, Jetr, akinek tancsra Mzes elljrkat rendel a np lre, hogy k brskodjanak, mg Mzes az egsz npet kpviseli Isten eltt, s csak slyosabb gyekben intzkedik szemlyesen (17-18. fejezet).
Izrael a Snai-hegynl. Szvetsg s trvny (19-40)
Egyiptombl val megmeneklsk utn hrom hnappal Snai pusztjban, a Snai vagy Hreb heggyel szemben tboroznak le Izrael fiai. Jahve megjelenik Mzesnek s szvetsget ajnl fel, amelyet a np kszsggel fogad. A ktnapos elkszletet utn, harmadnap, mennydrgs, villmls, harsonazengs ksretben stt felh telepedik a Snai hegyre. Jahve tzben leszll a hegyre, ahov egyedl Mzes mehet fel hozz. Itt jn ltre az Isten s az izraelitk kztti szvetsg. Isten kzli a szvetsg feltteleit a tzparancsolatban, amelyet Mzes elmond a npnek (19-20. fejezet). Ezutn rszletes utastsok kvetkeznek a szent stor elksztsnek mdjt s berendezst, flszerelst, tovbb a papi ltzetet s a papok flkenst, az ldozatot s a szently cljra val adomnyokat illeten. A szvetsg megktse szertarts formjban trtnik. Mzes kihirdeti Jahve minden szavt s parancst, ezutn lerja ket. Msnap gldozatot mutatnak be, felolvassa a szvetsg knyvt, a np pedig gretet tesz Jahve parancsainak megtartsra. Mzes ezutn meghinti a npet a szvetsg vrvel (24,3-8). A szvetsg megktsnek egy msik lersa szerint az Isten s Izrael kztti kzssg egy lakoma keretben jn ltre Isten szne eltt. Rszvevi Mzes, ron, Nadab, Abihu s hetvenen Izrael vnei kzl (24,9-11).Mzes Isten hvsra felmegy a hegyre, hogy tvegye a ktblkat a trvnnyel s a parancsokkal, a npet pedig ronra s Hurra bzza (24,12-15a). Mzes negyven nap s negyven jjel marad a hegyen (24,15b-18), ahol Isten tadja Mzesnek a kt ktblt a trvnyekkel (31,18; 32-34. fejezet). A np, amikor ltja, hogy Mzes kslekedik lejnni a hegyrl, Istenrl kpmst – aranyborjt – kszttet magnak ronnal, hogy gy imdja az egyiptomi szolgasgbl magszabadt Istent. Jahve a hegyen figyelmezteti Mzest a np elprtolsra. Amikor Mzes, kezben a ktblkkal, visszatr a tborba s ltja az aranyborj krl tncol npet, a hegy lbnl sszetri a ktblkat, az aranyborjt elgeti. Maghoz szltja azokat, akik hsgesek maradtak Jahvhoz. Lvi fiai Mzes mell llnak, s leszmolnak a tborban az elprtolkkal. Hsgkkel mltak arra, hogy Jahve papjai legyenek. Msnap Mzes bocsnatrt esedezik Jahvhoz a np bne miatt. Jahve felszltja Mzest, hogy induljon el az izraelitkkal a ptrirkknak meggrt fldre, de maga nem hajland velk menni, csak angyalt kldi a np eltt. Jahve nem akar npe kztt maradni, s ennek kifejezsre Mzes a tboron kvl helyezi el a tallkozs strt. Mzes kegyelmet tall Jahve eltt, szemtl szembe beszl vele a tallkozs strban. A np kzbenjrjaknt kiesdi, hogy maga Jahve vonuljon Izrael eltt s vezesse a meggrt fldre. Krsre Jahve dicssge elvonul Mzes eltt, arct azonban nem lthatja (32-33. fejezet).Egy sor jabb elrs utn sor kerl a szvetsg megjtsra. Isten parancsra Mzes kt j ktblt kszt, s msnap ismt felmegy a Snai hegyre, hogy Jahve felrja r azokat a szavakat, amelyek az eltrt tblkon voltak. Jahve felhben leereszkedik a hegyre, kijelenti szvetsgkt akaratt Mzesnek, s felsorolja a szvetsg feltteleit. Mzes negyven napot s negyven jjelt tlt s bjtl Jahvnl (34,28.). A hegyrl lejve arca sugrzik az Istennel val tallkozs kvetkeztben, ezrt az izraelitk flnek kzeledni hozz. azonban maghoz hvja ront s a kzssg vezetit, s kzli velk a parancsokat. Ezutn leplet bort arcra, s valahnyszor Mzes Jahve el lp, hogy beszljen, leveszi a leplet, amikor pedig kijn, ismt befedi arct (34. fejezet). E kitr utn annak bemutatsa kvetkezik, hogy a kapott utastsok szem eltt tartsval miknt kszl el a szently (35-39. fejezet), vgl Jahve nneplyesen bevonul a szentlybe, hogy llandan Izraellel legyen: ksri s vezeti a pusztban (40. fejezet).
III.knyv
A levitk knyve
Mzes harmadik knyve a protestns s katolikus knonban, Levitk knyvnek nevezik
A knyv tartalma elssorban a papsgnak szl, de Isten akarata szerint az egsz npnek is meg kellett ismerni a szablyokat, trvnyeket. A np ugyanis engedetlenl megszegte a trvnyeket, s ez hallbntetst jelentett. Azonban Isten vgtelen kegyelme miatt engedlyezte, hogy ldozatot mutasson be a bns ember, egy egszsges ldozati llat adomnnyal, amellyel megvltotta magt a hallbntets terhe all. Isten azt akarta, hogy npe szent maradjon, ezrt a ritulis tisztasg mlyen benne maradt az izraelitk tudatban. Br sokan kegyetlennek - a vres ldozat miatt -, s unalmasnak tarthatja ezt a knyvet, azonban e knyv ismerete nlkl nem lehet megrteni Jzus hallnak igazi jelentst. (Zsid 8-1O). Isten valjban a termszet dolgait sszhangba hozta sajt parancsaival. Ma mr beigazoldott, hogy helyes a tisztasg, a megehet s a tiltott telek listja, a karantnba tarts a fertzs veszlye miatt, amiket a zsidk csak Isten parancsnak engedelmessgbl tartottak be.
-
I. ldozatok trvnyei
-
II. A felszentels szertartsai
-
III. Tisztasg
-
IV. Engesztels napja
-
V. A szentsg trvnye
-
VI. Fogadalmi ajndkok visszavltsa
A szent stor szentlyben riztk a frigyldt. A lvitk voltak megbzva a stor krli munkkra. (Pldul az ldozati llatok begyjtse, levgsa.) A levitk ron fiai s leszrmazottjai voltak, akiknek a legnagyobb tisztasgban kellett lnik. A levitk szksgleteirl beszolgltatott tized gondoskodott.
IV.knyv
Mzes negyedik knyve a protestns knonban, a katolikusok Szmok knyvnek (Numeri)nevezik el.
A pusztban bolyong zsid np 38 ves trtnett mondja el. Az elbeszls kezddik az Egyiptombl val kivonuls utni msodik vtl – a Snai-hegyen trtntektl –, s avval a nappal fejezdik be, hogy az gret fldjhez rkeznek. A knyv azrt kapta a Szmok knyve nevet, mert az els ngy fejezetben lerjk a „szmbavtelt”, azaz a npszmllst. A hossz vndorls csaldst s zgoldst hozott. Egyes csoportok visszasrtk az Egyiptomi tartzkodst. Ezrt abbl a nemzedkbl, akik tltk azokat az isteni csodkat csak hrom ember ri meg a knyv vgt jelent rkezsi pillanatot – Mzes, Kleb s Jzsu –, s csak ketten lphettek Knanba Kleb s Jozsu.
A szentlyben jelezte az r akaratt: ha felhje – nappal felh, jszaka tz –, leszllt, ott tbort vertek. Amikor felszllt, tbort bontottak s elindultak. Az indulst krtsz jelezte. A menetet Jda trzse vezette, a htvdet Dn, Aser s Naftali fiai alkottk. A tizenkt trzsnek meg volt hatrozva a storvers sorrendje.A menetels sorn egy veszlyes helyen kell tkelnik. Mzes Isten parancsra rzkgyt pt egy kereszt alak pznra. Aki a mrges kgy megmar s feltekint a rzkgyra, meggygyul, aki nem tekint fel meghal. A keresztnyek a gygyt Jzus els elkpt ltjk a keresztfn, ebben a pldban.
Lzadsok:
a manna – melyet Isten az gbl leesve adott a npnek –, elszr zletes volt, de aztn meguntk s Egyiptomba vgyakoztak vissza. Isten ugyan megadta nekik a ms lelmet, de meg is bntette ket.
Mirjm s ron panasza Mzes ellen. Isten itt is megbnteti Mirjmot.
12 kmet kldenek az gret fldjre. Amikor visszarkeznek tz sszebeszlve hazudik, akik risoknak rjk le a knanitkat.
Krach, Dtn s Abirm lzadsa kifogsolta, hogy ron egyedl tlti be a papi tisztsget. A msik kett Mzest vdolta, hogy jogtalanul uralkodik, s nem tudta bevezetni ket az gret Fldjre. Isten megnyitotta a fldet s a hasadkba estek a lzadk.
Kt csodt is elbeszl a knyv:
ron botja kizldellt, ami azt jelenthette a npnek, hogy Isten vlasztsa r esett, semmi ktsg.
Mzes botjval vizet fakaszt a mszk sziklban.
V.knyv
Mivel Mzes beszdeibl ll a knyv, neki tulajdontottk. De tudni kell, hogy Mzes nem rhatta meg sajt hallt. Ma mr mindenki elismeri, hogy Jozija kirly idejben tallt trvnyknyv lett a magva a Mzes tdik knyvnek. Azt a knyvet a jeruzslemi templom javtsi munklatai kzben talltk (2Kir 22.8) Kr. e. 622ben.
Szerkezete:
-
I. Elbeszl, majd buzdt jelleg bevezet rtekezs
-
II. Trvnyek, majd liturgikus rsz
-
III. Buzdt befejez rsz
-
IV. Mzes hallnak krlmnyei
Kr. e. 1260 krl az izraelitk bevonultak Knanba. Mzes nem lp erre a fldre, hanem mg eltte bcsbeszdet tart a npnek, tadja Isten zenett.
A Sinai szvetsg megerstse ez a knyv. Isten kivlasztotta a zsid npet, s megajndkozta szvetsgvel. Mzes a trvnyek ismertetsvel intelmekkel fordul a nphez, a vrhat kvetkezmnyeket a np el trja az isteni engedelmessg vagy engedetlensg kvetkezmnyt, azaz az let vagy hall vlasztst. Az orszg, Izrael birtoklsa szorosan sszefgg Jahve irnti odaad hsggel. Minden nemzedknek r kell szolglnia a szvetsg ajndkra, az orszgra, a mzesi trvnyek betartsval.
Mzes tkai, ha a np nem tartja meg a trvnyeket:Rendkvli csapsok, betegsgek, az egyiptomi csapsok megismtldse, amg ki nem pusztul a np. Az r Egyiptomba viszi, ahol rabszolga lesz s senki sem veszi meg.
Ha hsgesen hallgat a np az r szavra:ldott a vrosban, hatrban;Mhed gymlcse, flded termse;ldott ha jssz, ha msz;Legyzi az r ellensgeidet;A fld npei fl emel;A fld npei fl emel;Az r fejj tesz, nem farokk
|