A Biblia elnevezs grg eredetû jelentse “knyvek“,“iratok“.
A Biblia a keresztny,illetve a zsid valls szent knyve.Kt nagyobb rszre oszthat az szvetsgre s az jszvetsgre. Az szvetsg Krlbell 1000 v irodalmt tartalmazza az i.e. 12. szzadtl az i.e. 2. szzadig.Nyelve a klasszikus hber,de nhny mû armi nyelven rdott. A Biblit szigoran vallsi szempontokbl lltottk ssze,de bizonyos rszleteket valsznûleg eszttikai okokbl is megõriztek. Az szvetsgi Biblia jelentõs rsze a zsidsg õstrtnett dolgozza fel.A legelsõ helyet az szvetsgben t knyv foglalja el , melyet a hagyomny Mzesnek tulajdont.
-
Teremts knyve a Genesis
-
Kivonuls knyve
-
Levictus (a lvitk knyve)
-
Numeri (a Szmok knyve)
-
Deuteronomium (Msodik trvnyknyv)
I.knyv:
Genesis:A bibliai strtnettel kezddik, amely lerja a vilg teremtst s az emberisg trtnetnek kezdeteit (teremts, bnbeess, vzzn, bbeli torony; 1-11. fejezet).kt, egymsnak ellentmond, felteheten korbbi mtoszokbl megmaradt teremtstrtnet: Ter 1,1–2,4a s Ter 2,4b–2,25.A Genezis tovbbi fejezetei (12-36.) Izrael satyinak - brahmnak, Izsknak s Jkobnak -, azaz a ptrirkknak trtnett beszli el. A knyvet a Jzsef-trtnet zrja (37-50), amelynek az is a clja, hogy a ptrirkai kort s Izrael egyiptomi tartzkodst sszekapcsolja. A felsorolt egysgek meghatrozzk a knyv szerkezett is.
-
1–11. fejezet: A vilg strtnete a teremtstl a Bbel tornyig (a nyelvek kialakulsa)
-
1. fejezet: A vilg teremtse
-
2. fejezet: Az ember teremtse
-
3. fejezet: A bnbeess trtnete
-
4. fejezet: A bn nvekedse a trtnelemben
-
5. fejezet: A vzzn eltti satyk nemzetsgtblja
-
6–9. fejezet: A vzzn s No trtnete
-
10. fejezet: A npek tblja
-
11,1–9: A bbeli torony s a nyelvek kialakulsa
-
11,10–32: A vzzn utni satyk nemzetsgtblja
-
12–36. fejezet: Ptrirkk trtnete
-
12–25. fejezet: brahm
-
26 (27). fejezet: Izsk
-
(27) 28–36. fejezet: Jkob
-
37–50. fejezet: Jzsef trtnete
Vilg megteremtse:
-1. nap: Vilgossg s sttsg
-2. nap: Az als s a fels vizek sztvlasztsa
-3. nap: A szrazfld; a nvnyek teremtse
-4. nap: Az gitestek teremtse
-5. nap: A vzi s az gi llatok teremtse
-6. nap: A szrazfldi llatok s az ember teremtse
-7. nap: Az r megpihent
Az ember megteremtse:
Isten a fld porbl alkotja az embert, majd kertet telept denben, s az embernek adja, hogy azt rizze s mvelje. Minden az v a kertben, csupn a j s a rossz tudsnak fjrl nem szabad ennie. Isten megteremti az llatokat is, s az ember el vezeti, hogy nevet adjon nekik, amivel meghatrozza ltket, valsgukat. Trsat azonban nem tall kztk. Ezrt Isten lmot bocst dmra, oldalbordjbl megteremti az asszonyt, s felismeri benne, hogy „Ez mr csont a csontombl s hs a hsombl”, azaz hozz hasonl, s egy a lnyegk: ember.
A bnbeess trtnete:
Az Istentl teremtett harmonikus llapot azonban felborul.Az ember egy kls er, a kgy indtsra megszegi az isteni parancsot. Az asszony hallgat a kgy szavra, eszik a tiltott fa gymlcsbl, majd ksztetsre a frje is.Azonban a kgy szavai hazugsgnak bizonyultak: az gy szerzett tuds nem tette ket Istennel egyenlv, hanem csak arra szolgl, hogy felismerjk meztelensgket s gyengesgket, vagyis ki vannak szolgltatva a klvilg s sajt bels sztneik gyilkos erejnek. Isten felelssgre vonja ket a kgyval egytt.Az ember szembekerl Istennel, s a frfi s a n kztt is megbomlik a harmnia. Szembekerlnek a termszettel is: az asszony fjdalommal szli gyermekeit, s a frfi uralkodni fog rajta. A frfi munkja gytrelmes lesz, s eredmnytelensgvel kell szmolnia, mert a fld is tkozott lesz bne miatt. lete halllal vgzdik, visszatr a fldbe, amibl lett.Az embernek viszont el kell hagynia az Isten ajndkaknt kapott kertet.
A bn nvekedse a trtnelemben
Szorosan kapcsoldik a bnbeess elbeszlshez: az let kibontakozsa a j s a rossz irnyba, amelynek els lncszeme Kin s bel trtnete (4,1–16). A bnbeess utn az emberi let tovbb megy, vnak gyermekei lesznek. Elsszltte Kin, aki fldmves, majd jabb gyermeke szletik, bel, aki pedig juhpsztor. Mindketten ldozatot mutatnak be Istennek termnyeik zsengjbl, de Kinban felbred a fltkenysg. Isten bel ldozatt elfogadja, az vt nem. Nem tud uralkodni ellensges indulatn s megli testvrt. Isten szmon kri bel vrt Kintl, de rkdik a gyilkos lete felett is: Kint nem lheti meg senki.A bn nem akadlyozza meg az emberi kultrtevkenysg kibontakozst . A Kintl szrmaz nemzedkek alatt felvirgzik a kultra s civilizci, kibontakoznak a mvszetek, de megsokasodik a bossz s a gyilkossg is.
Ezt kveti a vzzn lersa (6–8. fejezet). Ez szerint, az Istenek fiai az emberi nket vonznak talltk s ezrt gyerekeket nemzettek velk, akikbl a titnok lettek. Ezt Isten lzadsknt fogja fel s ezrt elhatrozza az emberisg elpuszttst a vzzn ltal. No azonban igaz ember, ezrt Isten megmenti t s csaldjt a pusztulstl. A vzzn vgn Isten gretet tesz, hogy a fld az ember minden rosszra val hajlandsga ellenre megrzi az let fenntartshoz szksges trvnyeket, szvetsget kt Non keresztl az emberisggel, s nneplyesen meggri, hogy nem lesz tbb vzzn. Ennek a szvetsgnek s gretnek jele a szivrvny (9,1–17), „Isten szgre akasztott ja”. No szlt termeszt s egyszer lerszegl a szlbl csinlt bortl , s a strban meztelenl fekszik rszegsgben. Legkisebb fia Knan ezt megltja s elmondja btyjainak akik a storba rve httal letakarjk apjukat egy pokrccal , hogy ne lssk frfiassgt. Msnap No a trtnteket megtudva megtkozza legifjabb fit tettrt. Ebbl magyarzza a Teremtstrtnet Hm ivadkainak alvetettsgt.
Az strtnetnek az utols rsze a npek trtnete cmen foglalhat ssze (9,18–11,32). A npek tblja (10,1–32) No hrom fitl szrmaztatja az emberisget.
A bbeli torony ptsnek elbeszlse (11,1–9) lerja az emberisg egysges sszefogst egy gig r torony ptsre. A torony jelkpe annak az emberi trekvsnek, hogy sajt hatrait tlpve az eget, Isten vilgt is uralja: az emberisg sszefog Isten ellen. Isten azonban sszezavarja az ptkezk nyelvt, s sztszrja ket a fldn. Ezutn kvetkezik a vzzn utni nemzetsgtbla Szemtl brahmig (11,10–32), ami tmenet az strtnetbl a ptrirkk trtnetbe. brahm atyja, Terach, a kldeus Urbl csaldjval egytt Hrnba vndorol s ott telepedik meg.
brahm
brahm j kezdet az emberisg trtnetben. Isten most egyetlen szemlyt vlaszt ki arra, hogy az ember rk boldogsgnak tervt vgrehajtsa. brahm isteni felszltst kvetve felesgvel, Srval, s unokaccsvel, Lttal, elhagyja hazjt, s Knan fldjre, majd Egyiptomba vndorol. Isten meggri, hogy az utdai nagy npp lesznek, s ltala ldsban rszesl a fld minden nemzetsge (12. f.).
A nyjak szaporodsa miatt szk lesz a legel, ezrt brahmnak s Ltnak el kell vlnia. Elvlsuk utn brahm az isteni gret jabb megerstst kapja, majd Hebron mellett, Mamre terebintjnl telepedik le (13. f.).
Szodoma s msik ngy vros harcba szll Kedor-Lamoerrel, Elm kirlyval s szvetsgeseivel, de veresget szenvednek. Elviszik Szodoma s Gomorra minden vagyont, st Ltot is, aki Szodomban lakott. A hr hallatra brahm 318 szolgjval ldzbe veszi a gyzteseket, megveri ket, s visszaszerzi az elrablott zskmnyt, kiszabadtva Ltot is a fogsgbl. A gyztes brahmot Melkizedek, Slem kirlya, aki a „magassgbeli Isten papja”, ldssal fogadja (14. f.).
A trtntek utn Jahve ltomsban szmtalan utdot gr brahmnak, amit a ptrirka hittel fogad, br ids korra mg nincs gyermeke (15. f.). brahm felesge, Sra medd, ezrt szolgljt, Hgrt, felesgl adja brahmnak, hogy majd a szletend gyermeket adoptlja. A gyermeket vr Hgr lenzi Srt, aki ezrt sanyargatni kezdi t. Emiatt Hgr megszkik, de Jahve angyala visszavezeti brahmhoz. Itt megszli gyermekt, akit brahm Izmaelnek nevez (16. f.).
Jahve ismt megjelenik brahmnak, s kijelenti, hogy szvetsget kt vele, jra nagyszm utdot s Knan birtoklst gri a ptrirknak. A szvetsg jele a krlmetlkeds, amelyet minden nemzedken t meg kell rizni (17. f.).
Hrom frfi jelenik meg – Jahve kt angyalval – a Mamre terebintjnl tboroz brahmnak, akiket brahm megvendgel. A vendglts kzben hangzik el az gret, hogy egy v mlva fia lesz Srnak. Az regsge miatt hitetlenked Srnak Jahve megismtli az gretet, amely egy esztend mltn fog beteljesedni (18. f.).
brahm ltogati Szodoma fel tvoznak, s tkzben Isten feltrja tervt brahmnak, hogy a bns Szodoma s Gomorra elpuszttsra kszl. Krsre Isten kegyelmet gr a vrosnak, ha legalbb tz igaz embert tall benne (18. f.). a Szodomba rkez angyalok Ltot felesgvel s kt lenyval kimenektik a vrosbl, Isten pedig kn s tzes ltal elpuszttja Szodomt s Gomorrt. Lt felesge, aki az angyalok parancsa ellenre visszatekint, soszlopp vltozik, mg Lt kt lenyval a hegyek kz menekl s azok lerszegtik apjukat s hlnak vele. (19. f.).
Isten grete szerint megszletik Izsk, s ezutn Sra krsre brahm elzi Hgrt Izmaellel egytt. Isten azonban kinyilvntja Hgrnak, hogy Izmael is nagy np atyja lesz (21. f.). Isten prbattel el lltja brahmot. Finak, az gret gyermeknek, Izsknak a felldozsra szltja fel t. brahm ksz engedelmeskedni, Isten azonban csak brahm hitt s engedelmessgt akarja prbra tenni. Megjtja grett, hogy brahm utdai megsokasodnak, s ltaluk nyer ldst a fld minden npe (22. f.).
Sra meghal Hebronban (23. f.). brahm elkldi szolgjt, Eliezert rgi hazjba, hogy rokonai kzl hozzon felesget fia, Izsk szmra. Eliezer elhozza Izsknak felesgl Betuel lnyt, Rebekkt, Lbn testvrt (24. f.). brahm msik felesget vesz, Keturt, akitl tbb gyermeke szletik. 175 ves korban hal meg s Sra mell temetik el.
Izsk,s Jkob
Rebekka medd, ezrt Izsk Istenhez imdkozik, aki teljesti krst, felesge fogan s ikreket szl. A fiatalabbik Jkob, Izrael npnek satyja lesz. Az idsebb, az elsszltt zsau, az edomitk satyja. zsau, aki vadsz, egy alkalommal hesen jn haza a mezrl, s az ppen telt kszt ccsnek, Jkobnak, egy tl telrt eladja elsszlttsgi jogt (25. f.).
A kitrt hnsg miatt Izsk lakhelyet vltoztat. Gerrban, Abimelek filiszteus kirly vrosban tartzkodik, ahol Isten meggri neki is utdainak megsokasodst s Knan fldjnek birtoklst. Izsk felesge, Rebekka, Abimelekhez kerl. Miutn kiderl, hogy Rebekka Izsk felesge, a kirly biztostja Rebekka rintetlensgt. Izsk psztorai s a gerri psztorok kztt lland viszlykods tmad a Gerr s Beerseba kztti kutak birtoklsrt. A viszlynak Abimelek s Izsk szerzdse vet vget (26. f.).
A megregedett Izsk elsszlttsgi ldsban akarja rszesteni zsaut. Amg zsau tvol van, Rebekka tancsra Jkob zsau ruhiba ltzve beviszi Izskhoz az elksztett telt. Becsapva az ids embert, aki mr nem lt, megszerzi az ldst. zsau bosszja ell a szlk a mezopotmi rokonokhoz, Lbnhoz, Rebekka testvrhez kldik Jkobot.
A Mezopotmiba menekl Jkob Btelben lmban egy gbe nyl ltrt ltott, amelyen fl s le angyalok jrnak. Felette ll Jahve, aki megjtotta az brahmnak s Izsknak tett grett: Jkob utdai megsokasodnak, Knan fldjnek birtokosai lesznek, neki pedig oltalmat gr vndortjn.
Jkob elrkezik Hrnba nagybtyjhoz, Lbnhoz, akinek szolglatba szegdik. Lbn fiatalabb lenyrt, Rchelrt, akit megszeretett, ht vig szolgl. Lbn azonban csellel idsebbik lenyt, Let adja Jkobnak, aki Rchelrt jabb ht vet knytelen szolglni. Lea szolglja Szilpa s Rchel szolglja Bilha, Jkob mellkfelesgei lesznek. A felesgek gyermekei lesznek Izrael 12 trzsnek satyjai. Lea gyermekei: Ruben, Simeon, Lvi, Juda, Isszachr, Zebulon s egy leny, Dina. Szilpa gyermekei: Gd s ser. Rchel gyermekei: Jzsef s Benjmin. Bilha gyermekei: Dan s Naftli (29,1–30,24).
A Lbnnl tlttt vek utn Jkob Isten felszltsra vissza akar trni Knanba. Szerzdst kt Lbnnal, amelynek alapjn megkapja szolglatnak brt. Jkob cselt alkalmaz, s hatalmas vagyonhoz jut. Lbn s fiai azonban fltkenyek lesznek Jkobra, aki ezrt titokban knytelen felesgeivel, gyermekeivel s vagyonval elmeneklni. Lbn ldzbe veszi Jkobot, de isteni ints figyelmezteti, hogy ne merjen Jkobnak rtani. Tallkozsuk Giled hegynl ezrt bks kimenetel s szvetsget ktnek egymssal.
Jkob Knan fldjhez rve flelmben kveteket kld zsauhoz, ajndkokkal akarja btyjt kiengesztelni. Istenhez fordul tmogatsrt. A Jabbok foly gzljnl Jkob hajnalig tusakodik egy frfivel, aki megbntja lbt. Jkob csak akkor engedi el, amikor megldja t, s ekkor kapja az Izrael nevet, amelynek jelentse: „Istennel viaskod”. Jkob a kzdelemben ersnek mutatkozva biztostkot kap, hogy zsau ell megmenekl. A viaskods helyt Penuelnek nevezi, jelentse: „szemben az Istennel” (32. f.). Jkob tallkozik zsauval, s a testvrek kiengeszteldnek egymssal. zsau Szeirbe, Jkob pedig Szukkot fel vonul, majd Szichem krnykn telepedik meg (33. f.). Szichem fejedelmnek fia elrabolja Jkob lenyt, Dint, s erszakot kvet el ellene. Felesgl akarj venni Dint, ezrt Szichem fejedelme megegyezik Jkobbal, de Dina testvrei, Lvi s Simeon bosszt llnak Szichem lakin. Tettk Jkob rosszallsval tallkozik (34. f.).
Isten felszltja Jkobot, hogy menjen Btelbe s ptsen ott oltrt, grete szerint. Btelben oltrt pt, ahol Isten megjelenik, megjtja neki brahmnak s Izsknak tett greteit. Elvonulnak Btelbl. Efrta mellett Rchel szls kzben meghal, s itt temetik el, a megszletett gyermeket Benjaminnak nevezik. Jkob elrkezik Izskhoz Hebronba, aki 180 ves korban meghal (35. f.).
Jzsef
Jkob Jzsefet szereti a legjobban gyermekei kzl. Kivtelezik vele, Jzsef pedig berulja testvreinek hibit, akik emiatt gyllik t. Jzsef kt lmot lt, amelyekbl vilgosan kitnik, hogy uralkodni fog testvrei felett s ezt elmondja nekik, ezrt mg jobban meggyllik. Egy alkalommal Jkob lekldi Jzsefet a nyjat legeltet testvreihez. Btyjai, akik most megfelelnek ltjk az alkalmat ccsk elvesztsre, elszr meg akarjk lni, de Ruben tancsra elllnak a gyilkossgtl s egy res ciszternba dobjk. Ruben valdi szndka az, hogy ksbb kimenti ccst. Vgl gy hatroznak – Juda tancsra, aki szintn kerlni akarja a gyilkossgot - , hogy az Egyiptomba halad izmaelita (msik hagyomny szerint midinita) kereskedknek rabszolgnak eladjk. A ksbb visszatr Ruben mr nem tallja ccst a ciszternban. Testvre, Jzsef kntst llat vrbe mrtva Jkobhoz kldik, s ezzel megtvesztik, hogy a fit llat tpte szt.
A midinitk eladjk Jzsefet Potifrnak, a fra hivatalnoknak (37. f.). Egyiptomban Jzsefet mindenben Isten segtsge ksri. Potifr hza lre kerl, aki megbzik benne s vagyona kezeljv teszi. Potifr felesge el akarja t csbtani, de Jzsef ellenll, ezrt az asszony lnokul csbtssal vdolja, mire brtnbe kerl. Isten azonban itt is Jzseffel van, s a brtnfelgyel jindulatba fogadja (39. f.). Nem sokkal ezutn a fra brtnbe veti stmestert s pohrnokt, ahol mindketten lmot ltnak. Jzsef megfejti lmukat, amely szerint a stmestert kivgzik, a pohrnok pedig visszakerl mltsgba. Az esemnyek beigazoljk Jzsef szavait (40. f.).
A fra egy alkalommal kt lmot lt: a Nlus mellett ht kvr tehn legelszik, amelyeket a folybl kijv ht sovny tehn felfal. Ezutn ht szp kalsz n, amelyeket ht szraz kalsz elnyel. lmt Egyiptom blcsei nem tudjk megfejteni. Elhozatjk Jzsefet a brtnbl, aki megfejti a fra lmt: ht gazdag, termsben b esztend jn, amelyeket ht nsges esztend kvet, ezrt a ht b esztendben kell mennyisg gabont kell elraktrozni a szks vekre. A fra kitnteti Jzsefet, Egyiptom lre lltja. Jzsef Egyiptomban meghzasodik, s kt fia szletik: Manassz s Efraim. A termkeny s nsges esztendk bekvetkeznek, nemcsak Egyiptomban, hanem Knanban is, Egyiptom azonban nem szenved hinyt az elre begyjttt gabona miatt (41. f.).
A Knanban kitrt hnsg miatt Jkob Egyiptomba kldi tz fit gabonrt, csak Benjamint, Jzsef ccst nem engedi. Jzsef felismeri testvreit, k azonban nem ismerik fel t, s leborulnak eltte, mint a fra kpviselje eltt. Jzsef lma beteljesedett. Mieltt felfedn kiltt, elbb prbra teszi ket, kmkedssel vdolja meg testvreit s ennek megfelelen bnik velk. Amikor btyjai elmondjk, hogy egy kzlk otthon maradt, Jzsef Simeont Egyiptomban tartja. A tbbiek hazamehetnek, de hozzk el otthon maradt legfiatalabb ccsket s akkor elhiszi, hogy igaz emberek. A testvrek ennek hallatra egyms kztt tanakodva elismerik bnssgket Jzsef elvesztsben. Hazarve elbeszlik Jkobnak a trtnteket, aki azonban nem hajland Benjmint velk elengedni (42. f.).
Az hnsg ismt Egyiptomba knyszerti Jkob fiait gabont vsrolni. Miutn Juda szemlyes biztostkot vllal, Jkob hajland velk elengedni Benjmint. Egyiptomba rve ismt Jzseffel tallkoznak, aki szabadon engedi Simeont, s testvreivel kzs lakomt rendez (43. f.). Jzsef mg nem fedi fel kiltt, hanem mg egyszer prbra teszi ket. Titokban Benjmin gabons zskjba rejti ezst pohart, s amikor Jkob fiai eltvoznak, Jzsef visszahozatja s lopssal vdolja ket: akinek a zskjban az ezst poharat megtalljk, rabszolga marad Egyiptomban. Mivel a pohr Benjminnl volt, Juda knyrg Jzsefhez atyjrt, akit Benjmin elvesztse srba vinne, s magt ajnlja fel rabszolgnak Benjmin helyett (44. f.). Ennek hallatra Jzsef felfedi kiltt. Nem vdolja testvreit: Isten az bnket hasznlta fel arra, hogy megmentse Jkob hzanpt. Nem testvrei kldtk, Isten vezette t Egyiptomba. Jkobbal egytt idehvja ket, hogy elltsukrl gondoskodjon. Jzsef bsges ajndkokkal Knanba kldi testvreit atyjukrt, aki ksz Egyiptomba menni, hogy mg egyszer lssa kedves fit (45. f.).
Jkob Egyiptomba menet Beersebban ldozatot mutat be, Isten pedig ltomsban segtsgrl biztostja. Jzsef atyja el megy Gsenbe, majd a fra is fogadja Jkobot fiaival egytt. Az izraelitk Gsen fldjn, Ramzesz vidkn telepednek le. A hossz nsges esztendk alatt, a gabona fejben Jzsef Egyiptom egsz lakossgt a fra rabszolgjv teszi.
Hallhoz kzeledvn, Jkob megesketi Jzsefet, hogy halla utn Knan fldjn, atyi srboltjban temeti el t. Ezutn Jkob adoptlja Manasszt s Efraimot, Jzsef kt fit, s megldja ket (48. f.). Jkob sszehvja fiait s rvid jvendlsekben szl az egyes izraelita trzsekrl, akiket ott ll satyik kpviselnek, majd megldja ket. Parancsot ad, hogy sei srjba temessk el, ha majd meghal (49. f.). Jkob fiai vgrehajtjk atyjuk temetsre vonatkoz utastsait. A temets utn Jzsef ismt jakaratrl biztostja a mg mindig bossztl tart testvreit. Jzsef 110 vig l. Megesketi Izrael fiait, hogy ha visszatrnek Knanba, magukkal viszik csontjait. A Genezis Jzsef hallval vgzdik (50. f.).
forrs :wikipedia
|